Inspiratie

Doe meer met minder

Jaarlijks worden er over heel de wereld twintig miljoen baby’s te vroeg geboren. Hiervan sterven er, vooral in ontwikkelingslanden, ongeveer vier miljoen in hun eerste levensmaand (dat is gemiddeld 450 baby’s per uur!). Een van de oorzaken hiervan is onderkoeling. Baby’s zijn zelf nog niet in staat hun lichaamstemperatuur te regelen. De baby’s die de […]

Tags:

Jaarlijks worden er over heel de wereld twintig miljoen baby’s te vroeg geboren. Hiervan sterven er, vooral in ontwikkelingslanden, ongeveer vier miljoen in hun eerste levensmaand (dat is gemiddeld 450 baby’s per uur!). Een van de oorzaken hiervan is onderkoeling. Baby’s zijn zelf nog niet in staat hun lichaamstemperatuur te regelen. De baby’s die de onderkoelingsverschijnselen wel overleven hebben vaak een laag IQ en bovendien een grote kans op latere leeftijd diabetes of een hartziekte te krijgen. Het sterftecijfer van deze te vroeg geboren kinderen kan worden teruggedrongen door de baby’s warm te houden.

Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. De kosten voor een couveuse kunnen oplopen tot twintig duizend dollar. In ontwikkelingslanden is dit geld voor couveuses er niet. Bovendien is de stroomvoorziening die nodig is voor de couveuses onbetrouwbaar. Een groep studenten van de Stanford University kreeg als afstudeeropdracht de uitdaging een alternatief te ontwikkelen die betaalbaar is, maar hetzelfde medische resultaat als de couveuses kan realiseren.

De studenten kwamen met de Embrace Infant Warmer, een mini slaapzak met warmte-elementen. De binnenzak van de slaapzak bestaat uit een soort was die in twintig a dertig minuten opgewarmd kan worden. Hierna geeft dit warmte-element tot wel zes uur warmte aan de baby. De temperatuur blijft constant op 37 graden.

Na het ontwikkelen, testen en na een aantal aanpassingen is de Embrace Infant Warmer klaar voor gebruik en geïntroduceerd in de Indiase markt. Het eindresultaat mag er zijn: een prachtig product dat minder dan twee procent kost van het bedrag dat de al bestaande couveuses kosten en waarmee de levens van duizenden of zelfs miljoenen baby’s gered kunnen worden.

Lees meer+

Sla eens verder met vernieuwing

De golfwereld is vrij traditioneel ingesteld. De etiquette staan bij de oudere golfer hoog in het vaandel. Zo is een spijkerbroek op de baan eigenlijk not done, zijn de gestelde spelregels heilig en moet een baan altijd netjes en als gebruikelijk ingericht zijn. Speel een rondje met iemand die al jaren golft en je komt erachter hoe […]

Tags:
De golfwereld is vrij traditioneel ingesteld. De etiquette staan bij de oudere golfer hoog in het vaandel. Zo is een spijkerbroek op de baan eigenlijk not done, zijn de gestelde spelregels heilig en moet een baan altijd netjes en als gebruikelijk ingericht zijn.
Speel een rondje met iemand die al jaren golft en je komt erachter hoe traditioneel er gedacht wordt. Of het nu gaat om de snelheid van de greens, inrichting van de baan, bepaling van de waarde van een aandeel in de baan, de organisatie van een heren- of damesochtend en ga zo maar door. Daar is op zich niets mis mee, maar in een wereld waarin minder mensen lid worden van een club, uitdagingen zoeken en verbinding willen maken kunnen tradities een hindernis zijn.
In Zuid-Afrika zijn ze daarom bij de Legends Course gaan innoveren. Het land van Nelson Mandela is in de wintermaanden een van de populairste golfbestemmingen ter wereld en heeft talloze banen. “Hoe maak je dan het onderscheid?” dachten ze bij de Legends Course. Door te breken met een traditie en iets te doen dan geen enkele golfbaan heeft: een par 3 hole van 361 meter op 400 meter hoogte: the Extreme 19th genaamd.
Wat is er nou zo bijzonder? Volgens de regels mag een par 3 hole maximaal 229 meter zijn. Met 361 meter is die regel al gebroken. Maar om bij de afslagplaats te komen reis je per helikopter naar een hoogte van 400 meter en sla je de diepte in. Dat is nog eens wat anders dan met je golfkarretje van hole naar hole lopen en een prachtige afsluiting van een rondje golf.
Aangekomen op de tee heb je een prachtig uitzicht over het landschap. Tussen de bomen, de wilde dieren en bergen ligt de green in de vorm van Afrika. De ene dag staat de vlag in Nigeria, de volgende dag in Zambia. De hole is een uitdaging voor ieder golfer, maar zorgt er bovendien voor dat liefhebbers van het spelletje naar Zuid-Afrika reizen om deze par 3 te spelen. Vernieuwing in een traditionele wereld zorgt dus voor een hele nieuwe kracht van een baan.
Bekijk de hole zelf maar:


Lees meer+

Groter worden door klein te denken

Grote merken als Unilever, Pepsi, Procter & Gamble raken niet uit gebrainstormd over hoe zij hun marktaandeel in opkomende economieën zoals India kunnen vergroten. Hoe kun je in landen waar de fysieke infrastructuur beperkt is toch je producten bij miljoenen gebruikers krijgen? Dat vraagt om vernieuwende ideeën. In plaats van te investeren in dure logistieke […]

Grote merken als Unilever, Pepsi, Procter & Gamble raken niet uit gebrainstormd over hoe zij hun marktaandeel in opkomende economieën zoals India kunnen vergroten. Hoe kun je in landen waar de fysieke infrastructuur beperkt is toch je producten bij miljoenen gebruikers krijgen? Dat vraagt om vernieuwende ideeën.

In plaats van te investeren in dure logistieke netwerken, besloot tandpastamerk Colgate te leunen op de sociale infrastructuur, namelijk die van jonge lokale kleine ondernemers. Door gebruik te maken van sterke sociale netwerken op lastig bereikbare plekken wist Colgate een totaal nieuwe markt aan te boren. Tot voor kort poetsten 700 miljoen inwoners van India zich nog met de vingers of boomschors van de neemboom. Geen oninteressante markt dus. Colgate stelde als doel de afgelegen vrijwel onbereikbare gemeenschappen in India te bereiken. Dit deden zij door groepen jonge particuliere ondernemers samen te stellen die met de fiets als mobiele winkel deze dorpen bezochten. Colgate vond dit een goedkopere weg om deze doelgroep te bereiken in plaats van investeren in dure fysieke distributiemogelijkheden. Met deze denk- en handelswijze wist Colgate niet alleen de gezondheid in lokale dorpen te vergroten maar ook duizenden banen te creëren voor de jeugd in India.

Dit voorbeeld geeft toch wel te denken. Hoe ziet de sociale infrastructuur van Nederland er  eigenlijk uit? Benutten wij deze wel om de vraagstukken van vandaag de dag en morgen mee op te lossen? In talloze steden, wijken en dorpen zijn we met elkaar verbonden via verenigingen, scholen en andere ontmoetingsplekken. Veel jongeren en net afgestudeerden zoeken een baan. Hebben we misschien iets heel kleins en simpels over het hoofd gezien?

foto

bron: www.reuters.com

Lees meer+