Groter worden door klein te denken

Grote merken als Unilever, Pepsi, Procter & Gamble raken niet uit gebrainstormd over hoe zij hun marktaandeel in opkomende economieën zoals India kunnen vergroten. Hoe kun je in landen waar de fysieke infrastructuur beperkt is toch je producten bij miljoenen gebruikers krijgen? Dat vraagt om vernieuwende ideeën.

In plaats van te investeren in dure logistieke netwerken, besloot tandpastamerk Colgate te leunen op de sociale infrastructuur, namelijk die van jonge lokale kleine ondernemers. Door gebruik te maken van sterke sociale netwerken op lastig bereikbare plekken wist Colgate een totaal nieuwe markt aan te boren. Tot voor kort poetsten 700 miljoen inwoners van India zich nog met de vingers of boomschors van de neemboom. Geen oninteressante markt dus. Colgate stelde als doel de afgelegen vrijwel onbereikbare gemeenschappen in India te bereiken. Dit deden zij door groepen jonge particuliere ondernemers samen te stellen die met de fiets als mobiele winkel deze dorpen bezochten. Colgate vond dit een goedkopere weg om deze doelgroep te bereiken in plaats van investeren in dure fysieke distributiemogelijkheden. Met deze denk- en handelswijze wist Colgate niet alleen de gezondheid in lokale dorpen te vergroten maar ook duizenden banen te creëren voor de jeugd in India.

Dit voorbeeld geeft toch wel te denken. Hoe ziet de sociale infrastructuur van Nederland er  eigenlijk uit? Benutten wij deze wel om de vraagstukken van vandaag de dag en morgen mee op te lossen? In talloze steden, wijken en dorpen zijn we met elkaar verbonden via verenigingen, scholen en andere ontmoetingsplekken. Veel jongeren en net afgestudeerden zoeken een baan. Hebben we misschien iets heel kleins en simpels over het hoofd gezien?

foto

bron: www.reuters.com